Saturday 13 December 2014

Azratai dan jentik-jentik

Setiap pagi seperti biasa Azratai menunaikan kewajipan sebagai seorang manusia. Mengikut sumber google manusia yang normal akan membuang sebanyak satu atau dua kali sehari. Sambil-sambil termenung tu Azratai merenung dalam baldi yang berisi air separuh. Dia nampak dua tiga ekor jentik-jentik berlumba-lumba dalam air.Dia terfikir sama ada nak bunuh atau nak biarkan saja. Sudahlah makhluk itu lemah dan tidak berdosa, lagipun ianya masih kecil dan masih tidak mengerti makna hidup, Dia jadi berbelah bagi, lama dia membuat berfikir. Sudahnya, selesai sesi membuang hajat pun dia tak berbuat apa-apa keputusan. Lagipun dia takde rasa nak jadi pembunuh hari itu.

Malam itu nak masuk dinihari, Azratai terjaga dua tiga kali, dalam keadaan separa sedar dia bertepuk tampar dengan diri sendiri. Paling dia tak tahan bila nyamuk ‘merempit’ di sekitar telinga dan mengerumuni kaki. Ini, gara-gara bekalan ubat nyamuknya kehabisan tak disangka. Hatinya merungut panas. Seluruh tubuhnya dibalut dengan cadar dan kelajuan kipas di set pada kelajuan maksimum. Biar tunggang langgang semua nyamuk di ribut badai kan kipas jenama KDK. Sejuk sedikit tak mengapa, dia masih boleh tahan lagi.

Dia dah bulat keputusan, besok pagi-pagi dia akan pastikan jentik-jentik yang dalam baldi tadi selamat dipam dalam lubang jamban.

No comments:

Post a Comment